wpb583890d.png
wp729e42a0.png
wp4a4bedd4.png
wpa5668f7f_0f.jpg
Kind en Natuur
Groen Pedagogisch Adviescentrum
“Natuurrijk
spelen, leren
en leven”
wpd87f2c30.png
wp01e5a860.png
wpe1dce397.png
wp876dce9e_0f.jpg
Actueel week 2 - 2007

Natuur-educatie heeft vele vormen

Door de lange nachten en de korte dagen in het winterseizoen is het erg verstandig om lekker naar buiten te gaan terwijl het licht is. Door de seizoensgebonden variaties in de hoeveelheid licht raakt onze biologische klok s'winters eenvoudig verstoord. Tien tot twintig procent van de bevolking heeft jaarlijks last van een winterdepressie. Naast gevoelens van vermoeidheid en lusteloosheid kunnen symptomen als prikkelbaarheid, concentratieproblemen en extra behoefte aan eten en slapen betekenen dat een winterdip zich heeft aangediend. Voldoende in aanraking komen met licht overdag blijkt een goede remedie. De eenvoudigste vorm van lichttherapie is veel buiten zijn in het volle licht (elke dag bv. een uurtje gaan wandelen) en zo veel mogelijk tijd doorbrengen in een van nature goed verlichte ruimte (dus zo weinig mogelijk dichte gordijnen, geen hoge bomen vlak voor het raam enz.).

Jongeren en kinderen met de “winterblues”?

Tijdschriften en websites geven een keur aan informatie over winterdepressies bij volwassenen. Er wordt nauwelijks gerept over jongeren en kinderen die mogelijk ook last hebben van dergelijke lichtgerelateerde klachten. Misschien dat de “gewone” school-leerdag van de gemiddelde leerling voldoende licht-momenten oplevert? De diverse (school)pauzes en de tochten van huis naar de school/opleiding en weer terug, zouden dan dagelijks gemiddeld voldoende licht moeten opleveren. Het is echter goed mogelijk dat we de symptomen van een winterdepressie bij jongeren en kinderen niet als zodanig herkennen! Extra veel slapen, even op de bank liggen met een paar snoepjes, geen zin in huiswerk hebben…. het komt allemaal wel erg bekent voor! Van middelbare scholen is bekend dat het tweede rapport jaarlijks het minst goed is. Dit rapport komt jaarlijks eind maart en geeft een overzicht van de toetsresultaten van november t/m maart. De jongeren gaan in die periode in het donker naar school en gaan pas naar huis als het al weer (bijna) donker is. Het lijkt me erg goed mogelijk dat ook kinderen en jongeren minder presteren en tot actie te stimuleren zijn door het gebrek aan daglicht tijdens de winterperiode.

Gymnastiek en biologie in de buitenlucht

Laten we onze kinderen en jongeren helpen om op een prettige en gezonde manier de winter door te komen! ‘Kind en Natuur' pleit daarom voor extra buitenactiviteiten in de winter. Hierbij kunnen we denken aan “buitengym”, zoals sport en spel op het schoolplein/sportveld of “levende” biologielessen in de buitenlucht. Zo is een winterse wandeling een manier om met een groep kinderen/jongeren extra lang in het licht te zijn. Het is verstandig om de wandeling levendig te maken. Dit kan o.a. door diverse loopspelletjes (zoals hinkelen) en (educatieve) opdrachten. De kinderen/jongeren krijgen het zo niet te koud en ze blijven beter “bij de les”. Bij terugkomst in de klas zal u aan de levendigheid en opgewektheid merken dat het iedereen (incluis uzelf) heeft goed gedaan. Lang leven de winter!

De volgende sites geven informatie over winterdepressies en de diverse remedies ertegen.

www.gezondheidsplein.nl

www.kennisring.nl
wp6615099e.png
Artikelen
Lespakketten
Columns Kind en Natuur