wpb583890d.png
wp729e42a0.png
wp4a4bedd4.png
wpa5668f7f_0f.jpg
Kind en Natuur
Groen Pedagogisch Adviescentrum
“Natuurrijk
spelen, leren
en leven”
wpd87f2c30.png
wp01e5a860.png
wpe1dce397.png
wp876dce9e_0f.jpg
Actueel week 48 - 2006

E-mailverkeer vraagt om misverstanden

Heeft u ook wel eens gehad dat een conflict per mail ontspoorde en een heuse rel veroorzaakte of dat per telefoon de intentie van een ontvangen mail gecheckt werd of toegelicht moest worden? Het lijkt alsof E-mail als communicatiemiddel gedachteloos de plaats heeft ingenomen van een persoonlijk overleg of een telefonisch gesprek.

De kans dat de toon van een mail juist wordt opgepakt is slechts 56 procent!

Vroeger schreef je je woede van je af in een brief, die je nog eens overlas voordat je besloot of hij wel in een envelop gestopt moest worden. Onderweg en bij de brievenbus nam je nogmaals de beslissing of de brief daadwerkelijk gepost moest worden. Als je belde en je zei dan domme dingen, werd dat niet altijd gehoord of snel vergeten. Nu verstuur je je mail met de snelheid van een gesprek terwijl hij de impact heeft van een geschreven tekst. Het grootste probleem in e-mailcontacten is dat we er vanuit gaan dat de emotie van waaruit we een bericht schrijven door de lezer ook correct wordt opgepikt. Is een boodschap ironisch, boos of verdrietig van toon? Daarnaast kan een toon van de mail minder goed overkomen als de mail-schrijver zelf in grote haast is of zich in een stresssituatie bevind. De E-mail-schrijver schat zijn eigen communicatie vaardigheden over het algemeen veel te hoog in. In een Amerikaans experiment gokte 78 procent van de verzenders dat de geadresseerden wel zouden snappen hoe hun mail bedoelt was, terwijl maar 56 procent de juiste toon bleek te duiden. Ook de E-mailontvangers bleken zichzelf te overschatten; zij gaven veel vaker aan dat ze zeker waren van hun duiding dan dat ze de ontvangen mail daadwerkelijk juist interpreteerden.

Mijn kind online

Als volwassenen al regelmatig problemen hebben met het correcte gebruik van de computer hoe zit het dan met onze jeugd? Naast bovenstaande veelvoorkomende problemen hebben kinderen te kampen met de vele praktische en sociale kanten van computergebruik. Naast het maken van schoolwerkstukken en internetten om informatie op te zoeken, is er ook de behoefte aan MSN, chatten, HYVES enz. Stichting Mijn Kind Online heeft in samenwerking met Ouders Online het boek: “Mijn Kind Online” uitgebracht. Hierin worden handreikingen gegeven om uw kind te kunnen begeleiden bij een goed en veilig gebruik van de computer.

www.mijnkindonline.nl
over het eerste Nederlandstalige boek over kinderen en computergebruik. Ouders krijgen richtlijnen hoe hun kind op te voeden en te begeleiden bij het leren leven en veilig werken met de computer.
wp6615099e.png
Artikelen
Lespakketten
Columns Kind en Natuur